نکات روشي سور معوذتين

ساخت وبلاگ
بسم الله الرحمن الرحيمگروه مباحثه: کاظمي، موذني و عليزادهسوالات براي روشن شدن فضاي سوره:1.        کوثر از چه نيازي برخاسته است؟2.       نسخه آدمها براي برطرف کردن اين نياز چيست؟ 3.       نسخه قرآن براي جواب به اين نياز چيست؟جوابهاي احتمالي(مدعا)-        انسان تمايل به زندگى جاويدان و رسيدن به قدرت بى‏زوال دارد،نسخه انسانها:-        بر اساس اين تمايل، با اموال و اولاد و امکانات مادي روي تلاش خودش حساب ويژه اي باز مي کند تا به اين مهم برسد.و در اين مسير هر چه مزاحمش باشد با آن مخالفت مي کند و در صدد برداشتن آن است.-         براى چنين موجودى كثرت افراد، نعمت بسيار بزرگى است، زيرا هر چه بر عدد افراد اجتماعش افزوده شود نيروى اجتماعيش بيشتر و فكر و اراده و عمل آن قوى‏تر مى‏گردد براي سرکوب کردن مخالفينش راحت تر خواهد بود. مشکلات سر راهش را زودتر حل خواهد کرد.نسخه قرآن براي خلود و نکات روشي سور معوذتين...
ما را در سایت نکات روشي سور معوذتين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ftathir1145 بازدید : 40 تاريخ : دوشنبه 18 بهمن 1395 ساعت: 6:53

بسم الله الرحمن الرحيمنکات در مورد کوثر:1.       کوثر رو به ازدياد شدن(غبار) يک نوع  شدني را بيان مي کند. 2.      معناي وصفي: خيلي زياد شدن در جهت هاي مختلف 3.      نهري است در بهشت که از آن انهاري منشعب مي شود. در نهر فزايندگي و استمرار است.4.      يقال تکوثر شيئا کوثرا متناهيه ... تا جايي که جا داشت زياد شدن5.      فزايندگي و انتشار يابندگي دارد و هر نوع کثرتي منظور نيست. 6.      بسيار زياد شده و بسيار فزاينده7.       روندي که نبوده  بعدا کثرت يافته است. يک نوع شدن است.نکات در مورد ابتر:1.      بتر : روندي رو به تماميت بود، نگداشتند تمام شود و قطع کردند2.       نيمه کاره، ناتمام، ناقص 3.      دم بريده شدن شخص يعني اثرش در روند خير منقطع شود. 4.      اگر شروع و حرکت در مجموعه اي که همراه و نکات روشي سور معوذتين...
ما را در سایت نکات روشي سور معوذتين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ftathir1145 بازدید : 41 تاريخ : دوشنبه 18 بهمن 1395 ساعت: 6:53

بررسي واژه ها بتر:معاني:مقائيس:القطع قبل أن تتمه.مصباح:قطعه على غير تمام،صحاح:قطعته قبل الإتمام-المقطوع الذنب،الذى لا عقب له و كل امرئ انقطع من الخير أثره.مفردات:قطع الذنب،قطع‏العقب مجراه-إذا لم يكن له عقب يخلفه-المقطوع الذكر،التحقيق‏:القطع في قبال الإتمام، لا مطلقا، ماديا أو معنويا.استعمالات: صحاح:بترت الشي‏ء بترا،الأبتر-الأبتر.مفردات:فلان أبتر-إن شانئك هو الأبترو التحقيق‏:إن شانئك هو الأبترجمع بندي: القطع قبل أن تتمه.معادل:بريده شدن پيش از به پايان رسيدن شنأ:معاني:مقائيس:البغضة و التجنب للشي‏ء،التقزز(و هو الفزع و الاضطراب)-(رهط من قبيلة أزد)-إذا أبغضه،إذا كان يبغضه الناس. إذا أقررت.مفردات:تقذرته بغضا له-بغضهم،أراد بغيض قوممصباح:أبغضته-اعترفت به.التهذيب:البغض-أقررت به،مبغض سيئ الخلق.التحقيق:البغض مع الكراهة و التجنب.استعمالات: مقائيس:الشنوءة-ازد شنوء، شنئ فلان فلانا-رجل مشناء-شنئت للأمر.مصبا- شنأته‏ أشنؤه-شنئت بالأمرمفر- شنئته- شنآن‏ قومالتحقيق: و لا يجرمنكم‏ شنآن‏ قوم أن صدوكم عن المسجد الحرام أن تعتدوا-إن‏ شانئك‏ هو الأبتر.جمع بن نکات روشي سور معوذتين...
ما را در سایت نکات روشي سور معوذتين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ftathir1145 بازدید : 36 تاريخ : پنجشنبه 7 بهمن 1395 ساعت: 5:35

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِإِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (1)فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (2)إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)طرح سوالات:روش: 1- مشخص کردن قسمتهايي که جاي تامل و سوال وجود دارد. 2- مطرح کردن سوالات مختلف. 3- غربال سوالات بر اساس چينشي و ارتباطي و فضا4- دقت در اينکه سوالات باعث فکر شود نه براي مهارت تجزيه ترکيب و ... طرح سوالات مختلف بدون غربال:1.       در وجود مخاطب چه شک و ابهامي وجود دارد که سوره با تاکيد و جمله اسميه شروع شده است؟2.      تفاوت اني با انا در چيست؟3.      نوع (ال) 4.      مصداق کوثر5.      در چه دوره اي کوثر عطا شده قبل و بعد از کوثر چه نيازي در زندگي و دوره حضرت وجود داشت که بايد کوثر عطا مي شد6.      ثمرات کوثر و تاثيراتي که در زندگي حضرت و مردم و اجتماع داشت7.      ثمرات کوثر در زندگي من چيست8.      آيا مي توان کوثر را به معناي عامي گرفت نکات روشي سور معوذتين...
ما را در سایت نکات روشي سور معوذتين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ftathir1145 بازدید : 44 تاريخ : پنجشنبه 7 بهمن 1395 ساعت: 5:35

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِإِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (1)فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (2)إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3) گروه مباحثه: آقايان کاظمي، موذني و عليزاده روش طرح سوالات:1- مشخص کردن قسمتهايي که جاي تامل و سوال وجود دارد.  2- مطرح کردن سوالات مختلف. 3- غربال سوالات بر اساس چينشي و ارتباطي و فضا4- دقت در اينکه سوالات باعث فکر شود نه براي مهارت تجزيه ترکيب و ...  طرح سوالات مختلف بدون غربال:1.       در وجود مخاطب چه شک و ابهامي وجود دارد که سوره با تاکيد و جمله اسميه شروع شده است؟2.      تفاوت اني با انا در چيست؟3.      نوع (ال) در الکوثر چيست؟4.      مصداق کوثر چيست؟5.      در چه دوره اي کوثر عطا شده قبل و بعد از کوثر چه نيازي در زندگي و دوره حضرت وجود داشت که بايد کوثر عطا مي شد؟6.      ثمرات کوثر و تاثيراتي که در زندگي حضرت و مردم و اجتماع داشت چيست؟7.      ثمرات نکات روشي سور معوذتين...
ما را در سایت نکات روشي سور معوذتين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ftathir1145 بازدید : 38 تاريخ : پنجشنبه 7 بهمن 1395 ساعت: 5:35

بسم الله الرحمن الرحيمجمع بندي نهايي سوالات:گروه مباحثه: کاظمي، موذني و عليزادهسوالات چينشي:1.       چرا سوره با تاکيد و جمله اسميه شروع شده است؟ آيا تاکيد براي رفع شک يا براي قوت قلب دادن يا اهميت و ضرورت اعطاء آمده است؟2.      چرا براي صلات و نحر از وصف لربک استفاده شده نه الله و ...؟ آيا اعطاي کوثر به خاطر ربوبيت الهي بوده است؟3.      چرا براي دشمن پيامبر اسلام از تعبير شانيء استفاده کرده و تعبير عدو را به کار نبرده؟ در جريان مقابل ايشان چه ويژگي وجود داشته که تعبير شانيء با آن مناسب تر است؟سوالات ارتباطي1.      چرا خداوند در سوره، اعطاي کوثر را با ضمير متکلم مع الغير به خودش نسبت داد ولي ابتر بودن شاني را به خودش نسبت نداد؟ آيا در اين نسبت دادن ها ارتباطي با هماهنگي با نظام اسباب و مسببات هستي دارد يا خير(با توجه به احتمال مطرح شده در ضمير انا)؟2.      چرا براي اعطاء کوثر بايد صلات و نحر صورت بگيرد؟ چه خصوصيتي در صلات و نحر وجود دارد که با اعطاء کوثر امر نکات روشي سور معوذتين...
ما را در سایت نکات روشي سور معوذتين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ftathir1145 بازدید : 47 تاريخ : پنجشنبه 7 بهمن 1395 ساعت: 5:35

 مقايسه کار لغوي و طرح سوالات با تطهير:گروه مباحثه: موذني و عليزادهكوثر[1] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏انّا اعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَر 1 فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ 2انَّ شَانِئَكَ هُوَ الْابْتَرُ 3«1» کار لغوي:اعطاء: بخشيدن، عطا كردن. اعطينا با آتينا تفاوت دارد. ايتاء آوردن و در اختيار گذاشتن است.كوثر: مبالغه در كثرت. خير كثير. با نعمت كثير تفاوت دارد.نحر: به معناى قربانى كردن، دست‏ها را هنگام تكبير نماز بالا آوردن، معتدل و محكم و سرفراز ايستادن.شانى‏ء: از شنئان و دشمنى، دشمن، كينه‏توز.ابتر: ناقص، ناتمام، بريده، تنها.مقايسه کار لغوي با تطهير:1.      ما در لغت اعطا به نکته تمليک بدون عوض نيز اشاره داشتيم ولي تطهير به مقايسه اعطينا با آتينا نيز پرداخته است.2.      در لغت کوثر تقريبا هر دو کار به معناي خير کثير رسيديم ولي تطهير به تفاوت خير کثير با نعمت کثير توجه داشته است.3.      در لغت نحر به همه معاني نحر در هر دو کار توجه شده است و تفاوتي ديده نشد.4.    نکات روشي سور معوذتين...
ما را در سایت نکات روشي سور معوذتين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ftathir1145 بازدید : 75 تاريخ : پنجشنبه 7 بهمن 1395 ساعت: 5:35

بسم الله الرحمن الرحيمگروه مباحثه: کاظمي و عليزادهسوالات چينشي:1. چرا سوره با تاکيد بر محوريت فعل ماضي اعطي شروع شده است؟ آيا اين تاکيد بر اعطاي سابق براي قوت قلب دادن به پيامبر يا بيان اهميت و ضرورت اين اعطا است؟2. چرا براي صلات و نحر از وصف لربک استفاده شده نه الله و...؟ سوالات ارتباطي:1. چه ارتباطي بين اعطاي کوثر و امر به صلات و نحر به سه معنايي(صاف ايستادن، تکبير گفتن و قرباني کردن) که داشت وجود دارد؟ آيا امر به اين دو صرفا جهت شکرگزاريست با به خاطر تناسب اين دو با اعطاي کوثر در نمود عبوديت بودن است؟2. ارتباط اعطاي کوثر با ابتر بودن دشمن پيامبر چيست؟ چرا دشمني با پيامبري که دارنده کوثر است موجب ابتر شدن مي شود؟فضاي سوره:اعطاي کوثر بر پيامبر اسلام در چه شرايط اجتماعي صورت گرفته؟ آيا مساله ماندگاري جريان حق در برابر جريان باطل مطرح بوده؟آيا اين ماندگاري و ادامه دار بودن طبق تصور دشمن پيامبر فقط به نسل داشتن است يا فراتر از آن که در همه عصرها جريان دارد؟ اگر نسل هم در ماندگاري موثر است بايد داراي چه خصوصياتي باشد؟ در واقع مراد از کوثر که به پيامبر اسلام اعطا شده چيست که موجب ادام نکات روشي سور معوذتين...
ما را در سایت نکات روشي سور معوذتين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ftathir1145 بازدید : 36 تاريخ : پنجشنبه 7 بهمن 1395 ساعت: 5:35